Wednesday, April 13, 2011

FGV

De universiteit in São Paulo waar ik studeer heet Fundação Getulio Vargas (FGV). Ik studeer hier in het FGV business departement, genaamd Escola de administração de Empresas de São Paulo (FGV-EAESP). Deze business school wordt algemeen gezien als de beste van Brazilië.

De periode dat ik hier zit is verdeeld in twee blokken. Het eerste blok is net voorbij. Ik volgde de vakken 'Global Business Management' en 'BRICs in the International Economy'. Vooral BRICs, dat een afkorting is voor Brazilië, Rusland, India, China - de 4 landen die het potentieel hebben om een grote stempel te drukken op de wereldwijde economie en politiek in de toekomst - was erg interessant. Onderstaande bundel van artikelen was de leesstof voor dat vak.
Vorige week heb ik examen gedaan in beide vakken. Het examen BRICs ging goed. Er waren twee vragen: (1) wat zijn de verschillen tussen de 4 BRICs? Deze vraag is niet moeilijk als je het eenmaal hebt bestudeerd, maar het is heel veel schrijfwerk. Je kan over alles praten in dat antwoord. Vraag (2) was: kies een industrie. Stel dat je in deze industrie zou investeren in 1 van de 4 BRICs. Rankschik de 4 BRICs op volgorde van voorkeur, en beargumenteer waarom. Het ging er om dat je bijvoorbeeld kon beargumenteren dat India een grote IT cluster heeft in Bangalore en dat de IT industrie in India geen belasting betaalt, etc., en dat je daarom India op 1 zet. Voor Global Business Management, moest je het examen thuis maken. Je kreeg de vragen mee. Je mocht verder alle hulpmiddelen gebruiken (zoals internet), maar het was een toepassingvraag: je moest onderdelen van het vak toepassen op een Braziliaans bedrijf. Dus je had niet veel aan alle hulpmiddelen. De resultaten van dit examen zijn net binnen, en ik heb een 10 (uit 10) gehaald. M'n andere cijfers voor dit vak waren 9, 8,6 en 8,9, en dat betekent dat het eindresultaat voor dit vak een 'A' is. Deze verdeling is relatief, en 'A' wil zeggen 'bij de 10% hoogste cijfers van de klas'.

Nu heb ik vakantie tot maandag 25 april.

No comments:

Post a Comment