Friday, June 10, 2011

Salvador

Afgelopen week ben ik 4 dagen naar Salvador gegaan. Dat was mijn eerste binnenlandse vlucht in Brazilië. Salvador is een stad aan de Braziliaanse kust ongeveer 2000 kilometer van São Paulo.
Salvador ligt in de staat Bahia, en is tevens de hoofdstad van deze staat. Salvador is een grote stad, met 3 miljoen inwoners (de 3e stad van Brazilië, na São Paulo en Rio de Janeiro). Echter, het is een oude stad, met veel geschiedenis. Salvador is een van de oudste steden van Brazilië, en van de Nieuwe Wereld. Het was vroeger ook de hoofdstad van Brazilië. Eeuwen geleden, kwamen Afrikaanse slaven in Salvador aan om te werken voor Europese bezetters. Het grootste deel van de huidige bevolking van Salvador is zwart en stamt af van de Afrikaanse slaven indertijd. Er is dan ook een bekende haven in Salvador. Hieronder wat foto's van de haven.
In Salvador verbleef ik in het Barra Guest Hostel in de wijk Barra. Dit was een gezellig hostel en ik zou dit hostel zeker aanraden als je naar Salvador gaat. 's Avonds gingen medewerkers van het hostel mee de stad in om de straat feesten te laten zien. Salvador is bekend van straatfeesten, vooral elke dinsdagavond is het feest buiten. Er is muziek, en mensen dansen op straat. Hieronder enkele foto's en video's.


In de wijk Barra, 5 minuten lopen van het hostel, staat de vuurtoren van Salvador. Deze vuurtoren is een icoon van Salvador en heeft vele lokale artiesten en schrijvers geïnspireerd.
Salvador is daarnaast bekend vanwege het feit dat het beste carnaval van Brazilië elk jaar in Salvador wordt gehouden. Als je door het centrum van Salvador loopt, zou je niet zeggen dat deze stad 3 miljoen inwoners heeft. Het centrum heet Pelourinho, en staat bekend om de Portugeze architectuur van eeuwen geleden. Veel gebouwen komen uit de 17e, 18e of 19e eeuw. Het centrum is in 1985 op de UNESCO werelderfgoed lijst geplaatst. Hieronder wat foto's van het centrum.
Er zijn ook veel kerken in Salvador. Hieronder wat foto's.
Salvador bestaat uit 2 delen: het hoge deel en het lage deel. Deze verschillen ongeveer 85 meter van elkaar. De handigste en snelste manier om naar het andere deel van de stad te gaan is met de lift. Er is een grote lift in Salvador, die je voor R$0,15 (6 eurocent) kan nemen. De lift bestaat sinds 1873 (alhoewel hij meerdere keren is gerenoveerd), dus al best lang.
Alhoewel capoeira als een Braziliaanse sport wordt gezien, komt deze van oorsprong uit Afrika. Slaven uit Afrika kwamen in Salvador aan en brachten capoeira met zich mee. Brazilianen zeggen daarom dat het moderne capoeira uit Salvador komt. Het is de 'capoeira-hoofdstad' van Brazilië. Delen van de Afro-Braziliaanse cultuur bleven bestaan, en je komt tegenwoordig dan ook capoeira op straat tegen in Salvador. Achter de plaatselijke markt heb je een plaats genaamd de 'roda da capoeira', waar je bijna constant mensen capoeira ziet trainen. Iedereen mag hier meetrainen, en dat heb ik dan ook gedaan op de laatste dag dat ik in Salvador was. Hieronder wat video's.



Salvador heeft ook enkele stranden. Ik heb ze niet allemaal kunnen zien, maar hieronder wat foto's:
Hieronder nog wat overige foto's van Salvador.
De eerste dag van mijn trip ben ik Salvador een beetje gaan verkennen. De tweede dag ben ik naar praia da Guarajuba gegaan (zie vorige post), en 's avonds was dan het feest in de stad. De derde dag ben ik naar Ilha Itaparica gegaan (zie ook vorige post). De laatste dag heb ik het centrum nogmaals bezocht en heb ik veelal capoeira getraind. Al met al was het een erg leuke trip.

No comments:

Post a Comment